Monday, 19 March 2012

Santapan Minda – Pendidikan & Pelajar (Menengah 1HML & 1ML)

Salam sejahtera semua,

Ini tugasan untuk hari ini. Selamat mencuba. Sila letakkan jawapan kamu di ruang komen dalam entri ini.


Petikan : Isnin, 19 Mac 2012, Perkhemahan ajar pelajar adab, kesantunan Melayu

Pautan : Berita

1. Bloom’s Taxanomy – Remembering :

Apakah tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu ini diadakan ? (2 markah)

2. Bloom’s Taxanomy – Understanding :

Apakah yang perbezaan nilai dengan budi? (2 markah)

3. Bloom’s Taxanomy – Applying :

Dalam petikan ini, lima aspek budi disentuh . Nyatakan dua aspek itu dan jelaskan bagaimana ia boleh diterapkan dalam pembelajaran Bahasa Melayu. (4 markah)

Tarikh tutup penghantaran, pada pukul 9 malam ini.

Terima kasih.

Cg Azizah.Ahmad

20 comments:

  1. 1) Tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu ialah untuk memberi murid-murid peluang menghayati adab dan kesantunan orang Melayu. Juga, untuk berkongsi dengan rakan-rakan mereka dan mempraktikkan dalam hidupan.

    2) Nilai tidak nampak apa yang kita mahu menunjukkan, tetapi budi menunjukkan apa yang kita mahu.

    3) Nilai kedirian, jika kita dipuji, kita harus merendah diri dan tidak berlagak. Nilai kerhormatan, jika kita hendak bertanya sesuatu, kita harus berlemah lembut dan betanya dengan cara yang betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 1.5 markah
      - pembetulan = 'mempraktikkan dalam kehidupan'

      • Soalan 2 : 0 markah
      - kurang jelas maksudnya

      • Soalan 3 : 4 - 0.5-0.5 = 3 markah
      - pembetulan = mulakan kededua ayat dengan ...."Untuk Nilai kendirian....."
      - pembetulan = ejaan 'bertanya'

      Jumlah Markah = 4.5 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  2. 1)Tujuannya ialah memberi mereka peluang menghayati adab dan kesantunan orang Melayu.
    2)Nilai tidak boleh ternampak kerana ia di dalan hati tetapi budi ialah perbuatan kami.
    3)Nilai kedirian untuk merendah diri apabila kita dipuji dan nilai kehormatan untuk mengucapkan apabila ternampak cikgu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 2 markah
      - baik!

      • Soalan 2 : 1 markah
      - pembetulan = "Nilai tidak boleh dilihat dengan menggunakan mata tapi lebih kepada apa yang ada di dalam diri manakala budi dapat dilihat melalui perbuatan kita".

      • Soalan 3 : 4 - 0.5 = 3.5 markah
      - pembetulan = mulakan kededua ayat dengan ...."Untuk Nilai kendirian....."

      Jumlah Markah = 6.5 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  3. 1) Tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu ialah untuk pelajar memumpuk nilai-nilai murni, adab dan kesantunan Melayu dalam diri pelajar bagi membentuk mereka menjadi insan arif budiman.

    2) Perbezaan nilai dengan budi ialah nilai tidak nampak apa yang kita mahu menunjukkan, tetapi budi menunjukkan apa yang kita mahu.

    3) Nilai kedirian, jika ada masalah, kita harus merendahkan diri dan bertenang. Nilai kehormatan, jika seseorang sedang bercakap, kita harus mendengar apa dia sedang berkata dan tidak bercakap dengan kawan lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 2 - 0.5 - 0.5 = 1 markah
      - salah ejaan memumpuk = harus jadi "memupuk"
      - pembetulan = "...ialah untuk pelajar...bagi membentuk" kepada "untuk memupuk....agar dapat membentuk...."

      • Soalan 2 : 2 - 0.5 = 1.5 markah
      - pembetulan = "menunjukkan" ditukar kepada "tunjukkan"

      • Soalan 3 : 4 - 0.5 = 3.5 markah
      - pembetulan = mulakan kededua ayat dengan ...."Untuk Nilai kendirian....."

      Jumlah Markah = 6 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  4. 1) Perkhemahan itu bertujuan memberi murid-murid peluang menghayati adab dan kesantunan orang Melayu, berkongsinya dengan rakan-rakan mereka dan mempraktikkannya dalam kehidupan mereka.

    2) Nilai di dalam hati dan tidak noleh dinampak manakala budi adalah perlakuan kami.

    3)Nilai kehormatan adalah menghormati dan merendah diri. Nilai kekitaan pula adalah apabila kita mengutamakan kepentingan masyarakat,

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 2 - 0.5 = 1.5 markah
      - pembetulan = "berkongsinya" kepada "berkongsi"

      • Soalan 2 : 2 - 0.5 = 1.5 markah
      - salah ejaan = "noleh" kepada "boleh"
      - pembetulan = "Nilai tidak boleh dilihat dengan menggunakan mata tapi lebih kepada apa yang ada di dalam diri manakala budi dapat dilihat melalui perbuatan kita".

      • Soalan 3 : 4 - 0.5 = 3.5 markah
      - pembetulan = mulakan ayat dengan ...."Untuk Nilai kehormatan....."

      Jumlah Markah = 6.5 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  5. 1) Tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu ini diadakan adalah untuk memupuk nilai-nilai murni, kesantunan dan adab Melayu untuk menjadikan murid-murid, yang dari darjah lima, insan arif budiman.

    2) Nilai adalah sesuatu yang berharga seperti harga diri dan budi pula adalah perkara yang baik dilakukan seseorang demi kebaikan termasuk tingkah laku seseorang dan ia dilakukan dengan ikhlas.

    3) (a) Nilai kedirian, adalah merendahkan diri.
    (b) Nilai kekitaan, iaitu mengutamakan kepentingan masyarakat.

    Maaf Cikgu kerana lambat post.

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 2 markah
      - baik!

      • Soalan 2 : 2 markah
      - baik!

      • Soalan 3 : 4 - 0.5 - 0.5 = 3 markah
      - pembetulan = mulakan ayat dengan ...."Untuk Nilai kehormatan....."

      Jumlah Markah = 7 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  6. 1. Tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu in diadakan supaya mereka dapat berpeluang untuk adab-adab dan kesantunan-kesantunan Orang Melayu. Mereka juga boleh berkongsi dengan rakan-rakan mereka dan mempraktikkan adab dan kesantunan Orang Melayu dalam kehidupan mereka.

    2. Nilai ialah apa yang kami mempunyai dan tidak boleh dilihat. Manakala budi adalah apa yang kita melambangkan.

    3. Nilai kekitaan iaitu mengutamakan kepentingan masyarakat, kita boleh menghargai Bahasa Melayu lalu gemar mempelajari Bahasa Melayu. Nilai kekitaan juga boleh diterapkan dalam pembelajaran Bahasa Melayu kerana kita akan mengutamakan masyarakat Orang Melayu dan juga kita boleh berbangga untuk menjadi seorang melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. • Soalan 1 : 2 - 0.5 = 1.5 markah
      - pembetulan = "...berpeluang untuk mengenali adab-adab..."

      • Soalan 2 : 2 - 0.5 = 1.5 markah
      - pembetulan = "Nilai tidak boleh dilihat dengan menggunakan mata tapi lebih kepada apa yang ada di dalam diri manakala budi dapat dilihat melalui perbuatan kita".

      • Soalan 3 : 4 markah
      - penjelasan yang baik!

      Jumlah Markah = 7 / 8

      Terima kasih.

      Delete
  7. 1. Tujuan perkhemahan itu ialah until memupuk nilai-nilai murni, adab dan kesantunan Melayu dalam diri pelajar bagi membentuk mereka menjadi insan arif budiman

    2. Nilai ialah apa kita ada dalam hati kita tetapi budi boleh ternampak daripada perbuatan kita.

    3. Nilai kekitaan iaitu mengutamakan kepentingan masyarakat, dan nilai kehormatan iaitu kita harus bertanya sesuatu dengan hormat jika kita tidak tahu sesuatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan 1 : 2 markah
      • Isi yang tepat. Baik!

      Soalan 2 : 2 - 0.5 - 0.5 = 1 markah
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Perbezaan tersebut adalah....."
      • Pembetulan
      - "ternampak" = "kelihatan"

      Soalan 3 : 4 - 0.5 = 3.5 markah
      • Isi yang tepat. Baik!
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Untuk Nilai kekitaan......"

      Jumlah = 6.5/8

      Terima kasih.

      Delete
  8. 1. Perkhemahan Adab dan Kesantunan Melayu diadakan untuk memupuk nilai- nilai murni dan membentuk pelajar-pelajar menjadi insan arif budiman.
    2. Nilai adalah perkara yang kita ada di dalam hati kita dan budi adalah perkara yang ditunjukkan oleh perbuatan kita.
    3. Nilai kekitaan adalah apabila kita mengutamakan kepentingan masyarakat dan nilai kehormatan adalah jikalau kita bertanya sesuatu kepada orang lain, kita harus bertanya dengan sopan dan lemah lembut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan 1 : 2 markah
      • Isi yang tepat. Baik!

      Soalan 2 : 2 - 0.5 - 0.5 = 1 markah
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Perbezaan tersebut adalah....."
      • Salah kata hubung
      - "oleh" = "dengan"

      Soalan 3 : 4 - 0.5 = 3.5 markah
      • Isi yang tepat. Baik!
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Untuk Nilai kekitaan......"

      Jumlah = 6.5/8

      Terima kasih.

      Delete
  9. 1) Tujuan perkhemahan Adab dan Kesantuan Melayu ini diadakan adalah untuk memupuk nilai-nilai murni, adab dan kesantunan Melayu dalam diri pelajar bagi membentuk mereka menjadi insan arif budiman.
    2) Nilai tidak boleh dinampak tetapi boleh.
    3)Nilai kediaran adalah merendahkan diri dan untuk nilai kehormatan adalah memberi salam apabila ternampak cikgu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan 1 : 2 markah
      • Isi yang tepat. Baik!

      Soalan 2 : 0 markah
      • Jawapan tidak menepati soalan.

      Soalan 3 : 4 - 2 - 0.5 = 1.5 markah
      • Kupasan Isi & huraian baik dari segi susunan
      • Perlu tambah 1 isi & huraian
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Untuk Nilai kekitaan......"

      Jumlah = 3.5/8

      Terima kasih.

      Delete
  10. 1.Tujuan perkhemahan ini adalah untuk memupuk nilai-nilai murni, adab dan kesantunan Melayu dalam diri pelajar untuk membentuk mereka menjadi insan arif budiman
    2. Perbezaan nilai dengan budi ialah nilai tidak dapat menunjukkan apa yang kita mahu,tetapi budi menunjukkan apa yang kita mahu.
    3.Nilai kedirian supaya kita boleh merendahkan diri dan juga nilai kekitaan supaya kita dapat mengutamakan kepentingan masyarakat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan 1 : 2 markah
      • Isi yang tepat. Baik!

      Soalan 2 : 2 markah
      • Jawapan yang menepati soalan. Baik!

      Soalan 3 : 4 - 0.5 - 0.5 = 3 markah
      • Perlu jelaskan isi-isi dengan apa yang boleh diterapkan dalam kelas Melayu
      • Perlu mulakan ayat dengan..."Untuk Nilai kekitaan......"

      Jumlah = 7/8

      Terima kasih.

      Delete